Saturday, October 25, 2008

Stage OBS De Klim - 22 Oktober 2008

Persoonlijke leerdoelen voor deze week... ik wilde deze les:

- Wachten tot het echt stil is voordat ik verder ga
- Meer met de groep bezig zijn in plaats van met de lesinhoud
- Bewust zijn van de tijdsplanning

Verder wilde ik graag weten of de kinderen wel of niet toonvast zijn. Voor mijn gevoel namelijk niet, maar ik kon steeds niet ontdekken waar dat aan lag - of het een paar kinderen zijn of een heleboel. Ik wil dat de kinderen aan het eind van de stageperiode een toonladder kunnen zingen op do re mi, en de bijbehorende handgebaren kunnen herkennen. Hier wil ik zo snel mogelijk mee beginnen, ook omdat ik dan beter op kan letten of ze een toon goed overnemen.

Ik werk aan mijn leerdoelen door het tijdsschema gedetailleerder in te vullen dan de vorige keren, een horloge te dragen en aan het begin van de les een gebaar met de klas af te spreken om stil te worden. Wanneer ze een kring maken vraag ik aan de kinderen wat de regels zijn. ("We raken elkaar niet aan!" Haha)

Als eerste onderdeel van de les heb ik de afspraak gemaakt dat iedereen stil moet worden wanneer ik mijn hand opsteek. We hebben dat ook geoefend (bla bla - stil - bla bla) en dat ging vol overtuiging. Zowel oorverdovend lawaai als oorverdovende stilte.

Ritmes geklapt. Ging beter dan vorige week! Ik heb ook geprobeerd de ene helft van de klas een ander ritme te laten doen dan de andere helft, maar dat was nog te moeilijk, omdat een aantal kinderen de puls versnellen en dan gaat het natuurlijk uit elkaar lopen. Ze deden wel goed mee.

Vervolgens een stuk van Vivaldi gedraaid. Ze moesten aangeven wanneer het snel was en wanneer het langzaam was. Ontzettend leuke reacties! Vooral bij de snelle delen zaten ze te swingen in de banken, ik vond het prachtig om te zien hoe sterk ze op de muziek reageren.

Even A ram sam sam gezongen voor de afwisseling, en toen een kring gemaakt. Klap doorgegeven, gaat nog steeds niet zo goed als ik zou willen.

De keizer van Hong Kong voorgezongen. Eerst gevraagd "over wie gaat dit lied?" Ze luisterden heel aandachtig en wisten het allemaal. Daarna over Hong Kong gepraat. Een van de kinderen wist dat dit in China lag en begon een heel verhaal over de Chinese muur. Erg leuk! Helaas was ik toen al wel heel erg uitgelopen met mijn les, en ik ben toen ook niet verder erop doorgegaan. Ik had wel foto's meegenomen van Hong Kong en laten zien, daar hadden ze ook veel aandacht voor.

Vervolgens heb ik verteld welke bewegingen ze konden maken bij het lied (Hong Kong = springen, gouden gong = buiging, dingedangedong = rondje draaien). Dit konden ze meteen. Toen voor en na gezongen, ze namen de melodie snel over! Maar als we zo'n tijdje in de kring zitten wordt het toch steeds onrustiger.

Als laatste onderdeel terug naar hun plaats en getekend op Sherezade van Rimsky Korsakov. Het is zo grappig om te zien hoe ze reageren wanneer de muziek harder wordt!

Over mijn leerdoelen:

Ik ben deze les meer op de groep ingegaan. Maar vervolgens heb ik me ook totaal niet aan mijn lesplanning gehouden. Ik had ook veel te veel onderdelen bedacht! Volgende keer minder plannen, of duidelijkere onderdelen, dat geeft denk ik een rustigere sfeer aan de les. En verder moet ik ook gewoon meer tijd inplannen in mijn schema als ik rekening wil houden met situaties die gebeuren of opmerkingen die vanuit de leerlingen zelf komen. Het is wel goed gelukt om ze stil te krijgen en duidelijk te zijn. Ik was blij dat ze zo goed reageerden op het hand opsteken en dat ik daardoor inderdaad steeds kon doorgaan met de les wanneer iedereen echt stil was.

Voor volgende keer:

- Minder onderdelen
- Minder praten en leerlingen meer laten doen!

No comments: