Daar ben ik dan met terugwerkende kracht... om iets over mijn stages te vertellen! Laat ik maar bij het begin beginnen - de allereerste dag op Basisschool de Klim in Lunetten.
Misschien weten jullie het nog wel, maar 1 oktober regende het pijpestelen. Ik had een regenpak aan, en Alten was naar eigen zeggen met de taxi, maar José en Anna kwamen helemaal doorweekt aan. Zo vervelend! Maar gelukkig kregen we een heel warm welkom. Ik was verbaasd over de manier waarop we werden opgevangen, dat was echt ontzettend leuk. Meteen al handen geschud met veel verschillende leerkrachten, en verder kregen we een rondleiding door de hele school, thee in de docentenkamer, een pakketje papier met het stagebeleid van de Klim, en een document wat we moesten invullen met onze eigen gegevens.
Vooral de uitgangspunten van het stagebeleid vond ik interessant om te lezen:
* Stagiaires leren van de ervaring van leerkrachten, leerkrachten kunnen geïnspireerd raken door de nieuwe ideeën waarmee stagiaires de school binnen komen.
Erg leuk om hier over na te denken, dat er dus over en weer van elkaar geleerd kan worden!
Verder vielen me ook een aantal vragen op die ik belangrijk vind en waar ik de komende tijd graag aandacht aan wil schenken. Hopelijk komen er ook steeds duidelijkere antwoorden, haha.
Ik bedoel hier bijvoorbeeld:
* Waarom kies je voor het onderwijs?
* Wat kom je doen? Wat zijn je kwaliteiten? Wat wil je leren? Hoe ga je dat vormgeven?
Tenslotte gingen we natuurlijk allemaal kennismaken met onze "eigen" klas en stagebegeleiders. Ik zit in groep 3/4 B bij Juf Judith. Geweldige juf, en hele schattige kinderen!! Zo klein was ik echt niet in groep 3... mmm of wel? Ik zal eens een foto opzoeken, haha. Ik wist wel dat ze jong zouden zijn, want ik vond mijn bunk op Appel Farm al klein en die waren 9 en 10 jaar oud... en deze kinderen zijn nog een stukje jonger.
Ik vond het fantastisch om weer zo'n echte basisschooldag mee te maken! Alleen al die lage kapstokjes en de tekeningen op de ramen... heb ik echt gemist de afgelopen jaren. Mijn groep leerde die dag de "M" en wat ik heel leuk vond was dat Judith me meteen liet meedoen. Of tenminste, dat gevoel kreeg ik. Ze zei meteen tegen de kinderen dat ze ook vragen aan "Juf Loes" mochten stellen, en binnen de kortste keren had ik dus al een kindje bij mijn tafel die vroeg of er een "M" in kan zat. Ah. Verder mocht ik ook nakijken - heeeeerlijk al die krullen zetten - en helpen bij de rekenles. Ik heb meteen om een plattegrond van de klas gevraagd en ben de namen uit mijn hoofd gaan leren. Het leek me handig om iedereen te kennen wanneer ik les zou gaan geven. Door steeds opnieuw de namen te bedenken wanneer ik schriftjes nakeek of wanneer iemand een vraag had kwamen alle 23 kinderen er behoorlijk snel in. Na het buitenspelen mocht ik voorlezen! Ik heb het Beest met de Achternaam gelezen, van Annie M.G. Schmidt. Zo leuk om voor de klas te zitten en alle gezichtjes mijn kant op te hebben. Sommigen vergaten zelfs te eten, haha.
Vanwege de opening van de kinderboekenweek was het geen normale woensdag en was er wat tijd over aan het einde van de ochtend. Judith vroeg of ik iets wilde doen, maar ik had niets voorbereid omdat ik uitging van een ochtend observeren. Een van de jongens, Lazlo, had net over zijn lievelingsboek verteld - een verhaal met een krokodil. Vandaar dat ik toen voorgesteld heb om de krokodil te doen.
Kortom, ik heb gevraagd of alle kinderen in een kring wilden komen staan, een bek gemaakt met mijn handen op elkaar en ben gewoon gaan zingen. Ze deden allemaal meteen mee!! De bewegingen waren sowieso geen enkel probleem, en ze probeerden ook al meteen mee te doen met de melodie. Na een paar keer ging dat al heel goed! Ik vond een van de hoogtepunten hoe ontzettend lang ik kon wachten na de zin "de krokodil ligt helemaal stil..." Al die verwachtingsvolle ogen, het was echt stil in de klas!! Vooral de eerste keer had het echt een bijzondere sfeer... daardoor wilde ik graag uitproberen hoe lang ik die situatie op kon rekken, en voor mijn gevoel duurde het zo lang! Daarna was het anders - toen wisten ze allemaal wat er kwam, dus dan begonnen soms een paar kinderen alweer door te zingen of een beetje te bewegen.
Natuurlijk gingen er ook dingen minder goed, bijvoorbeeld dat de krokodillen elkaar allemaal opvraten... met andere woorden, het was natuurlijk veel leuker om op het woord "HAP!" je handen te laten dichtklappen op een ander kind... en uiteindelijk ook om het middel van je linkerbuurman en de benen van je rechterbuurvrouw. Volgende keer regels voor de kring bespreken dus, haha.
Ik vond het een fijne ochtend om te oriënteren! Ik had meteen het gevoel dat ik een paar leerkrachten kende, de weg wist op school en Judith was zo aardig en behulpzaam. Verder heb ik de kinderen horen zingen - behalve de Krokodil ook Kronkebonker en een Spaans liedje wat ze hadden geleerd voor de Maya markt (goed doel). Dat waren liedjes die ze al kenden en ik had aan Judith gevraagd of ze iets met de klas wilde doen zodat ik een indruk kon krijgen van wat ze al gedaan hadden de afgelopen tijd. Verder heb ik de liedjesmap gezien, daar zit alleen in:
- Kronkebonker
- Dikkertje Dap
- Sarie Marijs
- De uil zat in de olmen
Nog genoeg mogelijkheden om liedjes toe te voegen dus! Verder werkt de school ook met thema's. Op dit moment "Wie ben ik?" - op de deur hangt een babyfoto van iedereen uit de klas. Schattig! Verder was het op dat moment dus kinderboekenweek (dichten) en kwam de week daarna het lustrum eraan. Leuk dat de school zoveel heeft om op in te haken.
Goed, tot zo ver dag 1 op de Klim... wordt vervolgd!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
2 comments:
Fijn, zo'n goede ontvangst!
Veel plezier de komende tijd!
Hahha, loes, hoezo lang van stof? Ik merk dr niks van:). Het klinkt wel echt super leuk!
Heel veel plezier.
groetjes Ilse
Post a Comment