Al sinds het begin van de stage wilde ik iets met "Cooperatief leren in muziek" doen, omdat ik het zo'n leuk boek vind. Tijd voor andere werkvormen dus!
De kinderen hebben al een aantal keren getekend op muziek. Ik wilde hen actiever laten luisteren en uitproberen wat er gebeurt wanneer ze samenwerken.
Ook wilde ik weten in hoeverre de leerlingen over de muziek en het gevoel dat het bij hen oproept kunnen praten. Vandaar dat ik heb gekozen voor luisterfragmenten met plaatjes. Ik heb expres de meest abstracte plaatjes genomen die ik kon vinden in de PDF bijlage, omdat ik benieuwd was wat de kinderen er zelf van zouden maken.
*
Alle kinderen kregen een stapeltje met sfeerplaatjes. Ik heb twee verschillende luisterfragmenten laten horen, waarbij ze een plaatje apart mochten leggen die ze bij de muziek vonden passen. Eerst individueel (een paar kinderen gingen natuurlijk wel bij elkaar kijken, dus toen heb ik gezegd dat ze het eerst zelf moesten beslissen, en dat alles goed was).
Vervolgens heb ik gevraagd of ze tweetallen konden maken. Ik was benieuwd of dit een moeilijke opdracht is voor kinderen in groep 3/4... maar ik wilde het gewoon uitproberen om te zien wat er gebeurde. Het ging eigenlijk heel goed! Helemaal geen boze kinderen of jongens die niet met meisjes wilden of dat soort scenario's.
In deze tweetallen mochten ze vergelijken welke kaartjes ze hadden gekozen en dan met elkaar bespreken waarom ze dit wel of niet bij de muziek vonden passen. Dit was superleuk! Het is zo grappig om zulke jonge kinderen heel serieus te horen praten over wat ze gehoord hebben. Ook de jongens die normaal gesproken wat moeilijk doen (bijvoorbeeld niet willen zingen) deden nu heel goed mee.
Het bovenstaande heb ik herhaald - twee andere fragmenten, nieuwe tweetallen.
Als laatste heb ik gevraagd of ze met hun hele groepje (6 kinderen) de kaartjes op volgorde van mooi naar lelijk konden leggen.
Uiteindelijk klassikale bespreking – wat vinden de meeste kinderen het mooist? Grappig vond ik dat juist iedere keer de meest heftige stukken gewaardeerd worden. (In dit geval "Mars" uit de Planeten van Holst) Thuis denk ik altijd "mmm wel erg forte voor die kinderen van 6" maar over het algemeen vinden ze dat fantastisch, ze zitten rechtop in hun stoel en noemen het "spannend!"
Voor het laatste gedeelte van de les de kinderen in de ruimte laten staan. Een paar jongens beleven onrustig, die heb ik toen weer terug naar hun zitplaats gestuurd.
Do t/m sol ging goed vorige week. Ik heb het herhaald en de hele toonladder afgemaakt. Eén van de kinderen had me verteld dat ze wist van zangles dat het na de sol nog verder ging. Daarom heb ik de laatste lettergrepen aan de kinderen zelf gevraagd, en daar kwamen ze goed uit.
Toen de geluidsboom gedaan (van Renske!) Ging erg goed, ik heb niets uitgelegd, maar gewoon op het bord gewezen en de klanken kwamen vanzelf. Volgende keer wil ik de kinderen ook zelf laten aanwijzen, en aandacht geven aan hoog en laag.
Als afsluiting "De Keizer van Hong Kong" gezongen, zowel hard als zacht.
*
Tips voor de volgende keer:
- Het overleggen in de tweetallen duurde te lang, ik had eerder weer door moeten gaan. Ik was aan het rondlopen en met een groepje kinderen aan het bespreken of mee aan het luisteren.
- Een opdracht bedenken voor kinderen die eerder klaar zijn!
- Ronde kring maken is heel moeilijk. Kunt proberen een kring te maken door alle handen vast te houden en vanuit een slinger een kring te vormen.
- Is een kring maken wel nodig?
- En let op de tijd natuurlijk, haha
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Hee Alten, Loes en Anna!
Ik vond het super om met jullie op dezelfde school stage te lopen, lesvoorbereiding doorspreken, praten over hoe het ging en natuurlijk de gezelligheid!
Alvast een hele fijne vakantie!
Liefs
Post a Comment